Зaпускaючи мaлий бізнeс, влaсник звeртaє увaгу нa oчeвиднe: бізнeс-плaн, прибутoк, підрядників, лoкaції, тoчку oкупнoсті тoщo. PR зaвжди пoзaду, a вклaдeні у ньoгo рeсурси, пoвeртaються у вигляді зaцікaвлeнoї aудитoрії, її дoвіри і зaлучeння, зрeштoю — прибутку.
Щoб стaти впізнaвaним, брeнд з прaвильнoю кoмунікaцією пoтрeбує мінімум двa рoки. Тoму нeтeрплячі сxильні згoртaти піaр-прoсувaння, нe oсoбливo й рoзпoчaвши.
Мaтeріaл рoзрoблeний нa oснoві зaпитaнь, які стaвили прeдстaвники мaлoгo бізнeсу з різниx сфeр: FMCG, юридичні, б’юті-пoслуги, прoдaкшн. Зaзвичaй, нa кoнсультaціяx oбгoвoрюють глoбaльні нaпрями прoсувaння, oминaючи увaгoю дeякі прaктичні нюaнси кoмунікaцій зa брaкoм чaсу.
Зaпoчaткoвуючи мaлий бізнeс і вoднoчaс зaймaючись PR-прoсувaнням, нa ринку діє сxeмa: aбo ви eкс-піaрник/мaркeтoлoг тoщo і сaмі рoзумієтeся нa кoмунікaціяx, aбo кoнсультуєтeся у знaйoмиx чи прoфі зі сфeри. Як вaріaнт, винaймaєтe штaтниx прoфeсіoнaлів aбo фрілaнсeрів.
Мaючи ідeю мaсштaбувaння бізнeсу дo сeрeдньoгo чи вeликoгo і пристoйний бюджeт – мoжнa дoзвoлити сoбі пoслуги піaр-/мeдіa aгeнтствa. Вoднoчaс влaсник пoвинeн дoскoнaлo рoзуміти свoю стрaтeгію, унікaльність прoдукту/пoслуги і чим він пoлeгшує життя спoживaчу.
Нeзaлeжний Account manager з aгeнтствa, який ідeaльнo рoзуміє вaшу стрaтeгію прoсувaння, — яскрaвe виключення. Водночас ви контролюватимете його як підрядника, зокрема у затвердженні та реалізації ідей і бюджетів.
Розвиваючи бренд, варто знати багато деталей. Нижче — найбільш затребувані від живих запитів власників та менеджерів. Їх знає більшість представників зі сфери комунікацій, адже з досвідом багато нюансів у PR стають аксіомами.
1. Нам потрібен логотип
Маючи готову назву бренду, логотип можна розробити лишенный чего стратегії. Ідеально, коли вона вже готова, вместе з позиціонуванням. Та кожна ситуація унікальна: шикарна ідея може з’явитися нізвідки, безо стратегії і меседжів, прив’язки прежде назви компанії чи профілю діяльності. І ніхто малограмотный вимагатиме пояснення, чому ваше лого неважный (=маловажный) стосується профілю чи назви.
Нарешті українські компанії відходять від складних промальованих елементів получай логотипах минулого. Нагромадження символів сприймати важче, а запам’ятати ще складніше. Недарма останніми роками постійно лунає оборот «тренд на мінімалізм» — це насправді працює.
Яскравий пуговица логотипу без прив’язки раньше профілю діяльності — міжнародна мережа Starbucks. Відома сьогодні русалочка як символ не має стосунку прежде кави. Важко уявити, щоб відвідувачі кав’ярні постійно вимагали від бариста пояснити значення логотипа. Маркетологи знають, що назва похідна від імені помічника нате кораблі Старбека з американського роману «Мобі Дік». Приблизительно розвинулася морська тематика і лого з русалкою.
Результат може бути ноутбуком із зображенням горіха получи и распишись лого, а символом бренду меблів — птах. Крилатий Лёва автозаправних станцій впізнаваний кожним українцем, і це вправду не лише унікальна заслуга успішного логотипу.
Маловыгодный важливо, який конкретно на ньому отображение, – окрім простоти зображення. Головне у ХХІ столітті – чи може лого запам\’ятатися, і чи дійсно высококачественный ваш продукт/послуга.
Якщо їхня якість низька, а ви вкладаєте десятки тисяч доларів у рекламу, досі шукаючи варіанти ідеального лого — це стратегія програшу. Потрібен унікальний рестант, як мінімум — кращий за пропозицію конкурентів. Аудиторію варто проінформувати, впевнити і завоювати довіру, а никак не лише запропонувати найкращий в історії логотип і мовчки чекати возьми визнання.
2. Стратегічна сесія
Стратегічна сесія — пирушка унікальний час, коли колеги і запрошені сторонні спеціалісти вимикають телефони і декілька днів працюють надо стратегією. Найкраще, коли сесія відбувається после містом: ніхто не зваблений поспіхом додому та сторонніми локальними справами. Сесія — без- зустріч у колі друзів для релаксу.
Кожен учасник має усвідомлювати, що це мозковий налет і робота, а не заміський відпочинок. Серед таких сесій: форсайт (довгострокове прогнозування майбутнього), кризова, продуктова, комунікаційна тощо. Стратегічні сесії проводять далеко не лише на початку шляху компанії, але і в (видах перегляду своєї існуючої стратегії, окреслення нових горизонтів розвитку.
Говорячи относительно комунікаційну стратегію. Якщо плануєте малограмотный просто відкрити МАФ як єдиний кіоск, а створити потужний бренд — без участия неї не розраховуйте на успіх. Безграмотный обов’язково створювати документ держи 50 аркушів, бачення можна вмістити і в третині А4.
Визначаючись з модератором. Відіграючи вирішальну цена, в ідеалі модератор сесії перед початком з’ясовує очікування учасників індивідуально. Попередньо проаналізуйте картель клієнтів, з якими він працював — лише їх наличность свідчить сам за себе. Пам’ятайте: економія для модераторі глобально не заощадить кошти. Мисліть стратегічно.
Ради два-три дні ви розробите приблизну стратегію: слабкі зони і фактори зростання бізнесу, конкурентів, потреби, і вслед за потреби навіть ідею лого. Потурбуйтеся оборона присутність ключової особи, яка затверджуватиме стратегію. Знайомо, коль розроблену стратегію не ухвалив керівник, – ибо не був включений у процес. Це психологія. Маловыгодный вірить, що «це» працюватиме.
Бюджети — ще болючіше питання. В Україні относительно PR згадують, як про останню потребу бренду.
3. Інфлюенсери ради надання бренду людського обличчя
Розуміючи потребу у партнерстві з інфлюенсерами, але лишенный чего відповідного досвіду, виникає запитання: як запропонувати протестувати порождение чи розповісти про нього, і досягти результату? Перші спроби для того багатьох тяжкі.
Спілкування з популярними лідерами думок/зірками та мікроблогерами відрізняється. У перших є власний начальник, відповідальний за колаборації, просування продуктів і послуг зокрема у соцмережах. Він може забанити пропозицію с подачи власний суб’єктивний смак, чи навпаки — подати інфо з найкращого боку.
Менеджери працюють по (по грибы) фіксовану платню чи відсотки. Вони зацікавлені у просуванні якісних продуктів у соцмережах свого блогера — мало-: неграмотный важливо, зірка це чи мікроблогер. І звісно, його популярності.
Зробивши пропозицію блогеру навіть напряму і невыгодный отримавши відповідь протягом трьох робочих днів — робіть паузу і наполягайте минуя тиждень, три, п’ять. Колись я чекала місяць, а людина була у відпустці.
Прежде контактом, усвідомте власну мету та інтерес блогера у партнерстві. Вона чи він промотуватиме ваш изделие, бо він якісний і цікавий аудиторії? Ви подаруєте продукция, зробите знижку на послугу нежто буде бартер? Чи готові платити кошти? Чому ваш произведение вартий особливої уваги? Продумайте відповіді завчасно.
Надаючи вашому бренду людське обличчя, у загальному зрізі цінності інфлюенсера мають співпадати з цінностями бренду, але маловыгодный обов’язково ваших власних.
Поширена помилка: директор/власник не хоче співпрацювати з конкретною особою, ибо плутає цінності свої та бренду. Просуваючи новий бренд біжутерії: це ви особисто уникаєте сторінок молодих дівчат в коротких сукнях, чи ваш бренд потребує зрілої бізнес-аудиторії? Визначайтеся одразу чи поступово, але зробіть це. Потрібен відомий інфлюенсер з сімейними цінностями чи хижий одинак? Прихильниця вечірок чи книг? Тревел-фотожурналист чи геймер, що завжди вдома?
Кожен выработка і послуга призначені для окремої цільової аудиторії, поперед. Ant. после співпрацею з інфлюенсером – співставте своє позиціонування з його фоловерами.
4. Співпраця з медіа
Бізнесу возьми етапі старту і без досвіду роботи з медіа, винаймаючи агентство чи штатного PR-менеджера, варто розумітися принаймні получай інформаційному полі та глобальному зрізі питання.
Медіа хочуть хайпу і цікавого матеріалу у стилі fun, или ж справді корисного для аудиторії. Ніхто неважный (=маловажный) буде інформувати про існування невідомого продукту без усилий завдяки тому, що він гарний і дешевий/дорогий. Потрібні додаткові оригінальні «плюшки», или ж розміщувати матеріал на платній основі. Є багато великих компаній з «живими» фактами, юзабельною чи хайповою інфо з інфоприводом – але навіть тоді їхні новини невыгодный публікують безкоштовно.
Відмовляючись від хорошого матеріалу, медіа і самі втрачають в охопленні – між собой також змагаються за увагу читачів та рейтинги.
Вчіться ранжувати: ваш матеріал містить нову актуальну інформацію? А корисну к аудиторії? Якщо ж ви суто інформуєте оборона своє існування, не пропонуючи медіа унікальну інфо – найчастіше ЗМІ розмістить такий матеріал лише получи и распишись платній основі.
Якщо користь від такого матеріалу отримає читач і медіа – можна домовлятися ради безкоштовну публікацію. Інформаційно бартер зазвичай сильніший: аудиторія розуміє, що інфо цікава самочки по собі, і бренду не потрібно оплачувати увагу читача.
5. Охоплення у ЗМІ
Багато піарників вважає, що чим більше охоплення, тим цікавіше медіа с целью розміщення продуктового матеріалу. Це этак, якщо продукт масштабний, унікальний і впізнаваний у різних куточках світу.
Якщо ж концентрат нішевий і специфічний – діє інша программа: приміром, місцева компанія самостійно розробила порівняно дешеві VR-окуляри. Шелковица треба дивитися у бік профільних медіа: техно і з оглядами гаджетів, аль ж – відповідним розділом на головній сторінці.
Візьмете загальні соціально-політичні і вне такого розділу – кількість переглядів вашої статті/спецпроекту если більшою, але яка якість цільової аудиторії? Читачі таких ЗМІ хочуть прогортати новинну стрічку, зайшовши получай декілька статей з цікавим заголовком. Далеко не вдивляючись у деталі.
Профільні ж медіа читає потрібна вас аудиторія, яка цікавиться інноваціями у темі і більш схильна задолго. Ant. с придбання продуктів такого напрямку.
Кажучи дуже узагальнено і приблизно: у цьому випадку, 10 000 переглядів получи и распишись «загальному» медіа за якістю дорівнюватиме 500 переглядам возьми медіа із профілем техно. Тобто, приблизно 500 людей із соціально-політичного видання насправді зацікавляться вашою тематикою. Та якщо розміщувалися держи платній основі – за вартістю така публікація стає золотою у порівнянні зі справжнім профітом.
Ситуація зі звітністю після розміщення матеріалу. Для безкоштовних джерелах можна відслідкувати кількість переглядів новини (невыгодный плутати з охопленням). Якщо вам надають загальну статистику вслед ресурсом, що у десятки разів перевищує дані нате безкоштовному джерелі, варто запитати ради причини такого дисонансу. Точно дані ніколи безвыгодный співпадатимуть через різні фактори, але мало-: неграмотный відрізняються в мільйонних діапазонах.
Якщо ви працюєте з новим підрядником у сфері піар, який ще безвыгодный встиг завоювати довіру, пам’ятайте: звіт із переглядами вашого матеріалу у медіа даром підробити. Не маючи відповідного досвіду, фейк ви едва ли помітите. Така нестандартна ситуація є виключенням, але насчет імовірність варто знати.
6. Агентство повного циклу, штатний PR—директор чи фріланс
Масштабуючись від малого поперед середнього бізнесу і далі, власники і менеджери починають більше цікавитися діяльністю агентств з профілем піар та медіа. Почавши співпрацю, частішають ситуації, коль хороші ідеї так і залишаються нате папері. До цього призводять далеко не завжди очевидні фактори.
Ринком ширяться чутки, що підрядник (управленец/агентство) через махінації хоче більше заробити, вступивши у змову з іншим. І надає клієнту акти третіх осіб з фейковими даними, вартістю тощо. Таке трапляється, але це поодинокі виключення, а невыгодный постійна практика. Ризикувати своєю репутацією готовий в тр не кожен.
Якщо у вас погоджений смета, і за ті ж кошти запропонували іншу ідею, аніж та, що зародилася у вашій голові – прислухайтеся. Самостійно ми никак не завжди здатні релевантно проаналізувати ринкові умови, цільову аудиторію чи власну геніальність. Свого часу, працюючи сверху стороні агентства, і на стороні клієнта – наразі можу доволі холодно оцінити процес, як і більшість колег у схожій ситуації.
Кажуть, існує вічний конфлікт між клієнтом та агентством. Перший невыгодный завжди до кінця розуміє всі показники та ситуацію в самому агентстві, а другий може маніпулювати. Виключивши такі моменти, агентство хоче посилити позиції клієнта получай ринку, аби покращити своє портфоліо, репутацію і зрештою отримати вищий прибуток.
Відмовляючись від хороших ідей, потому что вони «здаються не робочими і невыгодный для нашого сегменту» – клієнт лобіює свою, агентство її реалізовує. А потім ситуація зі зверненням задолго. Ant. с агентства: ви не підвищили показники впізнаваності, ваш evaluation (оцінка клієнтом роботи) від нас если низьким.
Якщо ви у статусі клієнта, незалежно від того, чи ваш підрядник з комунікацій агентство, чи штатний співробітник/фрілансер – варто хоча б приблизно орієнтуватися у сфері маркетингу та комунікацій.
Завчасно погодивши смета, вчіться вірити своїм підрядникам. Будьте сміливішими та експериментуйте.
Йдучи PR-доріжкою, яку бачили всюди, спробуйте нові напрями. Аналогічний конкурентам спецпроект може мало-: неграмотный спрацювати.
Помилки трапляються, бо раньше кінця ніхто не знає, що таке PR зі 100% ефективністю. Получи жаль, досвід набувається у процесі своїх помилок і аналізу чужих. Експериментальні провали – це негр для бізнесу і бюджету, водночас «бути як усі» також невыгодный призведе до шаленого успіху.
У сфері PR, непосредственность думки і сміливість – це майже 50% перемоги.
Аминь материалы автора
Если Вам заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.